Blog

Kako protratiti dragocjeno vrijeme da bi dijete ovladalo čitanjem ili što to radi famozni brain gym ?

U današnjem svijetu postoje mnoge obmane i osporavanja pojava za koje postoje dokazi zasnovani na činjenicama. Tako postoje osporavatelji zagrijavanja Zemlje, osporavatelji cijepljenja kao bitne civilizacijske tekovine i sl. No, osporavanja postoje i u edukacijskoj i terapijskoj praksi. Jedno je takvo polje prijepora ovladavanje vještinom čitanja.

U zemljama engleskog jezičnog područja osporavanja imaju oblik pravog ratovanja argumentima i protuargumentima i doslovno se tako inazivaju: Ratovi čitanja. Naime, budući da je engleski jezik netransparentan i da jednom glasu može biti pridruženo i nekoliko različitih grafema, najvažniji put je upravo učenje veze slovo-glas ili veze varijacije slova i, pridruženih im, istih ili različitih glasova. Taj se način učenja naziva foničnim ili preciznim učenjem izgovora svakog grafema ili skupa grafema. Postoje snažni otpori takvom načinu učenja čitanja koji su motivirani pretpostavkom da je čitanje čitave riječi metodom pamćenja cjeline ili riječi kao slike, dakle bez analize veze slovo glas, superiorniji način.Eksperti fonične metode, bilo da su istraživači ili njeni praktičari-terapeuti, predstavnike metode čitanja čitave riječi nazivaju osporavateljima. Naime, postoji obilje dokaznog materijala i niz statistički dobro provedenih istraživanja temeljenih na slučajnim uzorcima koji govore u korist učenja čitanja analizom glasova i stvaranjem čvrste veze slova i glasova.

U hrvatskom jeziku kao jeziku transparentne ortografije i prevladavajuće  podudarnosti slova i glasova, nema osporavanja  neke metode, ali na žalost niti ozbiljnih istraživanja o naravi učenja vještine čitanja. Manjak takvih istraživanja posebno je poguban u slučaju djece s teškoćama i/ili poremećajem čitanja-disleksijom. U nas je moguće da se nakon što netko ima disleksiju ili poremećaj u razvoju vještine čitanja, tijekom čitavog školovanja, metoda pomoći u školi svodi samo na  prilagodbu tipa fontova,veličine slova ili čak boje papira. Sve je to tek djelomično korisno i ne dotiče bit narušenoga razumijevanja u čitanju. U hrvatskom je poremećaj najčešće u višim razredima povezan sa slabijom fluentnošću čitanja. Sama korekcija teksta nedostatna je kao pomoć učeniku s disleksijom ili jezičnim poremećajem zbog kojeg najčešće teže ovladava čitanjem.

No ono što je dosita nedopustivo je da se za takav ozbiljan problem bez ikakvog kritičkog vrednovanja u školama preporučuje, a ponegdje i koristi, brain gym kao metoda vježbi za mozak koja izravno pomaže ovladavanju nizom vještina, pa i čitanjem. To da je to samo pseudoznansot ili loša znanost  i trošenje dragocjenih resursa roditelja ne može se čuti, niti igdje pročitati. Što je nužno i dovoljno za ovladavanje čitanjem, kao i za svaku  tako složenu vještinu, može se otkriti samo proučavajući znanstvenu utemeljenost metoda koje se prakticiraju i unapređuju svakodnevnim radom u poduci čitanja. Takvim se proučavanjem bave najčešće znanstvenici u istraživanjima metoda čitanja, ali i logopedi koji čitanje podučavaju. No, ne počinje sve s njima. I roditelji mogu početi s nečim što je važno i korisno puno prije škole. O tome na prekrasan način govori blog Mali čitači . Uz slušanje i interakciju roditelja i djeteta u čitanju priča iz  kvalitetnih bdječjih slikovnica, kojih konačno ima mnogo i na hrvatskom. Poduka čitanja počinje upravo tako. Slušanjem riječi i jezičnih konstrukcija, prvo na pojednostavljen način, a onda iz dana u dan, uz ponavljanje i dodavanje novih riječi i složenijih rečenica. Slikovnica ima mnogo i dosadi nema mjesta. Svaka se može ponovno čitati nakon što, u mnoštvu drugih, na nju ponovno dođe red. Budućem će čitaču ovakav put ulaska u pisani jezik, uz ovladavanje ostalim predčitačkim vještinama, biti od najveće koristi. 


Hiperlinkovi na riječi

Ratovi čitanja https://teachingbattleground.wordpress.com/2017/11/25/3-ways-phonics-denialists-will-try-to-fool-you/

Osporavatelji https://teachingbattleground.wordpress.com/2014/01/03/phonics-denialism-and-rational-debate/


Loša znanost

https://www.theguardian.com/commentisfree/2011/may/28/bad-science-goldacre-brain-gym


blog mali čitači

http://malicitaci.blogspot.hr/


Emisija  Kod nas doma

https://hrti.hrt.hr/video/show/4087462/kod-nas-doma-22-studenoga-2017

Sve objave